Секрети ефективного переказу: чому дітям важко переказувати тексти і як навчити їх розуміти, структурувати та передавати прочитане
Сьогодні ми поговоримо про те, чому у дитини не виходить переказати прочитаний текст і як його цьому навчити. Як ви думаєте, цього буде достатньо, щоб дитина зрозумів сенс і зміг переказати прочитане? Звичайно, немає. Переказ – це вміння, яке можна відпрацювати за один день, але з яким можна і потрібно навчитися.
Що таке переказ
Це виклад прочитаного тексту своїми словами. При цьому важливо передати логіку викладу та основну думку. Тобто, не треба заучувати, дослівно текст від початку до кінця (а таке в моїй практиці було не раз).
Чим корисний навик переказу
Вміння переказувати збагачує словниковий запас, розвиває пам’ять і мислення. У майбутньому він допоможе школяреві навчитися писати виклад і розгорнуто висловлювати свої думки.
Чому ж у дитини не виходить переказати текст
Головна причина – це нерозуміння прочитаного. Дитина може намагатися прочитати текст швидко і правильно, але при цьому не вникає в його зміст. В цьому випадку процес носить автоматичний характер, а для розуміння тексту читання має бути осмисленим.
Що потрібно робити?
Дитині потрібно навчитися працювати з текстом. У школі цьому навчають за наступним алгоритмом:
- читання тексту
- пояснення незнайомих (незрозумілих) слів
- відповіді на запитання за змістом
- складання плану
- визначення основної думки автора
Є кілька «секретів» по роботі з текстом, якими я з вами поділюся. Беріть на замітку.
Потрібно прочитати текст 3 рази
Але, читаючи кожен раз, досягається певна мета. Коли дитина читає перший раз, то отримує загальне уявлення про тему (про кого або про що текст) і головної думки (що хотів сказати автор). Зрозуміти це допоможуть йому навідні запитання. Читати вдруге треба з олівцем у руках. Навіщо? Для того, щоб в кожному абзаці знайти і підкреслити 3-5 ключових слів (які вказують на те, про що йдеться саме в цьому абзаці). Перший час дитині потрібно в цьому допомагати. Чим частіше він буде читати з олівцем у руках, тим краще навчитися шукати опорні слова сам. Читаємо в третій раз (для художнього твору), щоб зрозуміти емоції, які текст викликає у дитини. Важливо відзначити, чому герої роблять ті або інші вчинки, як сама дитина до них ставитися (до героям і до вчинків). Як би вона вчинила в подібній ситуації? Його емоційна залученість так само відіграє велику роль в розумінні тексту.
Чи потрібно складати план переказу
Потрібно, але багатьом дітям це робити не цікаво. Чому?
- це складно, адже потрібно виділити кожну частину і її озаглавити;
- кожен пункт плану потрібно записати (це довго);
- для дитини це здається не потрібне, простіше просто запам’ятати, ніж складати якийсь план.
Але Ви вже розумієте, що це не так. Тільки спираючись на план (а не на пам’ять) дитина зможе осмислено переказати текст. Що значить осмислено? Правильно передати послідовність подій, причинно-наслідкові зв’язки між ними і головну думку.
Складати план тексту можна і з інтересом
- Зобразіть план у вигляді сходів. Пункти плану – це сходи, піднімаючись по яким дитина передає зміст тексту. При цьому важливо не пропускати сходинки і не порушувати їх послідовність.
- Складіть карту подорожі по розповіді.
- Назва частин плану необов’язково писати словами. Можна придумати і зобразити схематичні зображення – вийде картинний план.
Ще кілька рекомендацій
Якщо у дитини не виходить придумати назву для якогось пункту, то візьміть відповідну фразу з самого тексту.
Спочатку складайте детальний план. З часом він стає коротше.
Задавайте більше нестандартних запитань за змістом. Наприклад:
- Чи Могла така ситуація станеться з тобою? Чому?
- Автор засекретив своє послання в цьому тексті. Спробуєш його відгадати?
- Ти хотів би дружити з героєм твору? Чому?
Цікавих прийомів, які допомагають дитині навчитися переказувати текст, дуже багато. У наступних статтях я буду ними ділитися.